Meer omzet door betere UX en UI? Leer van Airbnb, IBM & Go-Keto

Omzetgeneratie is van groot belang voor bedrijven. Een goede UX (user experience) en UI (user interface) kunnen daarbij helpen. Goede UX en UI kunnen leiden tot meer conversies en een hogere omzet, omdat ze de gebruiker een positieve ervaring bieden en de drempel om tot actie over te gaan verlagen. Het is belangrijk om bij zowel UX als UI rekening te houden met de behoeften en wensen van de gebruiker en te zorgen voor een makkelijk te gebruiken en aantrekkelijke interface.

De prestaties van UX en UI meten en verbeteren

Bedrijven kunnen de prestaties van UX en UI meten en verbeteren door gebruik te maken van verschillende methoden en tools. Hier zijn een aantal suggesties:

  • Analytics-tools
    Het gebruik van analytics-tools, zoals Google Analytics, kan helpen bij het meten van de prestaties van de website of app. Bijvoorbeeld door het bijhouden van de conversieratio, bounce rate en tijd op de pagina. Door deze gegevens te analyseren kun je bepalen welke aspecten van de UX en UI je kunt verbeteren..
  • Gebruikerstesten
    Het uitvoeren van gebruikerstesten kan helpen bij het achterhalen van knelpunten in de gebruikerservaring en het verkrijgen van feedback van de gebruiker. Dit kan bijvoorbeeld door het uitvoeren van surveys, interviews en usability tests.
  • A/B-testen
    Het uitvoeren van A/B-testen kan helpen bij het bepalen welke variant van een website of app beter werkt voor de gebruiker. Door bijvoorbeeld twee verschillende lay-outs te testen kun je bepalen welke variant het best presteert.
  • Heatmaps
    Het gebruik van heatmaps kan helpen bij het in kaart brengen van het gebruikersgedrag. Zo kun je bepalen welke onderdelen van de interface het meest worden gebruikt en waar de gebruiker vastloopt.
  • Design-sprints
    Het uitvoeren van een design-sprint kan helpen bij het ontwikkelen van een betere UX en UI binnen een korte tijd. Tijdens een design-sprint worden verschillende ideeën getest en gevalideerd door gebruikers.

Praktische tips voor een hogere omzet

Er zijn verschillende praktische tips en richtlijnen die kunnen helpen bij het optimaliseren van de UX en UI. Denk aan:

  • het uitvoeren van gebruikersonderzoek,
  • zorgen voor een eenvoudige navigatie,
  • rekening houden met de laadtijd,
  • een consistent en aantrekkelijk design, en
  • het zorgen voor nuttige feedback.

Het investeren in een goede UX en UI kan voor bedrijven van groot belang zijn om de omzet te verhogen. Een goede UX en UI kunnen de gebruiker helpen bij het bereiken van zijn of haar doelen op een makkelijke en intuïtieve manier. Dit kan bijdragen aan een positieve gebruikerservaring. Dit kan vervolgens leiden tot meer vertrouwen in het bedrijf, meer merkloyaliteit en uiteindelijk meer conversies.

Goede UX en UI kunnen de conversieratio verhogen, door de drempel om tot actie over te gaan te verlagen. Door bijvoorbeeld een makkelijke en eenvoudige navigatie, duidelijke informatie en een overzichtelijke structuur te bieden, kan de gebruiker makkelijker zijn of haar doelen bereiken. Daarnaast kan een aantrekkelijk en consistent design de gebruiker stimuleren om verder te gaan in het proces.

Lees ook: Met deze 7 beïnvloedingsprincipes haal je meer uit je productpagina’s

Door te investeren in een goede UX en UI kunnen bedrijven ook de merkloyaliteit verhogen. Een positieve gebruikerservaring kan leiden tot meer vertrouwen in het bedrijf en de kans vergroten dat de gebruiker terugkomt voor herhaalbezoeken en eventueel een aanbeveling doet aan andere gebruikers.

Succesvolle UX- en UI-investeringen

Hieronder deel ik 3 succesvolle voorbeelden van bedrijven die meer omzet genereren door het verbeteren van de UX en UI.

1. Airbnb

Airbnb heeft in 2012 een omzetgroei behaald van 800%, na het optimaliseren van de UX en UI. Dit zorgde voor meer boekingen en meer winst voor het bedrijf. In plaats van de focus te leggen op de huizen en appartementen die beschikbaar waren voor verhuur, besloot Airbnb zich te richten op de ervaringen die mensen konden beleven in de steden en landen die ze wilden bezoeken. Het bedrijf gebruikte storytelling en visuele elementen om reizigers aan te spreken en hen te inspireren om te boeken

Airbnb heeft ook de navigatie op haar website gestroomlijnd. Dit maakte het zoeken en boeken van accommodaties makkelijker. De zoekfunctie is verbeterd en het boekingsproces is vereenvoudigd, waardoor het minder tijd kost en minder stressvol is voor de gebruiker. Daarnaast heeft Airbnb de gebruikerservaring gepersonaliseerd. Gebruikers kregen suggesties te zien op basis van hun zoekopdrachten en de accommodaties waar ze eerder verbleven. Dit maakte het voor gebruikers makkelijker om de perfecte accommodatie te vinden en te boeken.

Het verbeteren van de UX en UI van de website van Airbnb heeft bijgedragen aan een aanzienlijke toename van het aantal boekingen en uiteindelijk tot een enorme omzetgroei.

2. IBM

IBM heeft een UX-redesign uitgevoerd voor één van hun producten. Dit zorgde voor een aanzienlijke omzetgroei. Het bedrijf had de software, genaamd WebSphere Commerce, geoptimaliseerd met een betere gebruikerservaring en interface. Door deze verbeteringen was het voor gebruikers makkelijker om door de productcatalogus te bladeren, producten te vinden en te kopen. IBM heeft ook een betere zoekfunctie en filtermogelijkheden toegevoegd om de gebruikerservaring te verbeteren.

Het resultaat van deze veranderingen was een aanzienlijke omzetstijging van $15 miljoen. De verbeterde UX en UI van WebSphere Commerce hebben bijgedragen aan een verbeterde gebruikerservaring en meer conversies, wat uiteindelijk leidde tot deze omzetstijging.

Airbnb en IBM zijn natuurlijk hele grote bedrijven. Hieronder deel ik een voorbeeld van een kleiner bedrijf.

3. Go-Keto

Kijk eens naar Go-Keto. Vorig jaar is het checkoutproces van dit merk geoptimaliseerd, waardoor ze nu genieten van meer conversie en omzet. Door het stroomlijnen van het proces en het implementeren van verbeteringen in de interface en de gebruikerservaring, is het voor klanten nu makkelijker om producten te kopen.

Deze voorbeelden tonen aan hoe investeren in UX en UI kan zorgen voor aanzienlijke omzetgroei voor bedrijven. Het belang van UX en UI wordt steeds duidelijker en bedrijven die investeren in deze aspecten, kunnen uiteindelijk profiteren van een hogere omzet.

Geoptimaliseerd Go-Keto checkoutproces met UX en UI

Statistieken

Hieronder volgen een aantal voorbeelden van onderzoeken:

  • Adobe, 2019
    38% van de gebruikers is bereid om een website te verlaten als deze onaantrekkelijk is qua lay-out en design. Bezoekers vormen namelijk al binnen 0,05 seconden een mening over jouw webshop.
  • Baymard Institute, 2021
    68,6% van de online winkelwagentjes wordt achtergelaten voordat de aankoop is voltooid. Slechte gebruikerservaring en gebruiksonvriendelijke check-out processen zijn belangrijke redenen hiervoor.
  • Forrester Research, 2016
    Een verbetering van de gebruikerservaring op een website kan de conversieratio met 400% verhogen.
  • HubSpot, 2020
    93% van de consumenten zegt dat de visuele uitstraling van een website een belangrijke factor is bij het doen van aankopen.
  • Google, 2020
    70% van de gebruikers verlaat een website als deze te traag laadt.
  • Web Credibility Research van Stanford
    Oordelen over de geloofwaardigheid van een bedrijf zijn voor 75% gebaseerd zijn op het website-ontwerp.

Het belang van een goede UX (gebruikerservaring) en UI (gebruikersinterface) voor bedrijven is overduidelijk als het gaat om het genereren van omzet. Succes met jouw optimalisatie-traject!

Voor het originele artikel wordt verwezen naar Frankwatching door Sarah van Veen.

Aarzel niet om contact op te nemen met Sarah! Je kunt een e-mail sturen naar info@accentinteractive.nl of ons telefonisch bereiken op 0172-603130 voor een gepersonaliseerde analyse. Laten we samen werken aan het behalen van jouw SEO-doelen!