De ontwikkelingen in e-commerce land volgen elkaar razendsnel op. En het jargon dat daarbij wordt gebruikt is soms duizelingwekkend: monolith, headless, PWA, composable commerce, en ga zo maar door. Het is het vaak moeilijk in te schatten welke oplossingen nu echt geschikt zijn voor jouw webshop. Je wilt tenslotte geen geld investeren in een nieuwe trend die later niets blijkt op te leveren.
Een van de ontwikkelingen die de laatste jaren veel aandacht krijgt is headless e-commerce. Maar wat is headless e-commerce eigenlijk? En welke oplossing past het beste bij jouw webshop? Hier bespreken we de verschillen tussen de standaard Magento frontend; headless Magento; Magento PWA en Magento Hyvä. En uiteraard eindigen we met onze aanbeveling.
Magento heeft standaard een eigen frontend. De frontend is de voorkant van je webshop: dat wat je klanten zien. Zo’n voorkant bestaat uit code en uit vormgeving. De standaard frontend van Magento geeft een volledig functionele webshop met een breed scala aan functies en mogelijkheden. Hij is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van verschillende soorten webshops, van kleine tot grote ondernemingen.
Voordelen: de standaard wordt door alles en iedereen ondersteund. De Magento frontend wordt onderhouden door een grote community van ontwikkelaars. Er zijn veel developers die er ervaring mee hebben. Alle beschikbare extensies voor Magento zijn compatible met de standaard Magento frontend.
Nadelen: de standaard is traag en vaak duur om te onderhouden. Veel onderdelen van de standaard frontend gebruiken complexe javascript oplossingen. Het is arbeidsintensief om aan die onderdelen aanpassingen te doen. Door het vele Javascript is het vaak kostbaar om een redelijke Google Core Web Vitals score te krijgen. Ook duurt het hierdoor even voordat alle onderdelen op de pagina zijn geladen en reageren op op klikken.
PWA staat voor Progressive Web App. PWA is een oplossing waarbij de webshop wordt ontwikkeld als een web app. Kort door de bocht is een web app: een website die probeert de gebruiksvriendelijkheid van een mobiele native app te evenaren. De bedoeling is dat de webshop snel en responsive is, en ook offline kan worden gebruikt. Daarnaast is het mogelijk om push notificaties te versturen naar gebruikers. De webshop is te installeren op het home screen van een mobiele telefoon.
PWA werd een aantal jaren geleden gezien als de ideale oplossing voor de trage en vol javascript zittende standaard Magento frontend. Magento ontwikkelde vanaf 2018 haar eigen PWA oplossing. Dat ging langzaam, en een aantal andere partijen ontwikkelden hun eigen PWA frontend voor Magento.
Voordelen: als het goed werkt dan is geeft een PWA op mobiel een extra snelle en plezierige gebruikerservaring, zonder dat je een app hoeft te downloaden (en zonder dat je een dure app hoeft te ontwikkelen). Een PWA is gedeeltelijk te gebruiken als je geen internet verbinding hebt (maar alleen voor pagina’s die je al eerder hebt bezocht).
Nadelen: veel extensies van externe leveranciers zijn nog niet compatibel met PWA; net als de standaard Magento frontend gebruikt PWA veel Javascript, waardoor de Google Page Speed vaak te wensen overlaat; PWA’s zijn vaak kostbaar om te onderhouden. Hoewel de gebruikservaring die van een app benadert, kun je ze niet downloaden in de App stores.
Headless Magento is een oplossing waarbij de frontend en backend van Magento volledig van elkaar zijn losgekoppeld. Dit betekent dat de frontend van de webshop niet langer afhankelijk is van de backend en andersom. Daarnaast is het mogelijk om op één backend meerdere, verschillende frontends te bouwen, bijvoorbeeld één voor mobiele apps, één voor voice assistants en één voor smartwatches. Headless wordt vaak gebruikt in zogenaamde best-of-breed platformen, waarbij de frontend voor een deel communiceert met Magento, en voor andere onderdelen met andere systemen.
Voordelen: Headless Magento is vooral geschikt voor webshops die veel verschillende frontends gebruiken (denk hierbij bijvoorbeeld aan een fashion webshop die naast een webshop ook een mobiele app en een smartwatch app heeft), of waarbij Magento slechts een (klein) onderdeel is van het e-commerce systeem.
Nadelen: headless Magento is complex en duur om te ontwikkelen en te onderhouden.
Hyvä is een performance geoptimaliseerde vervanger van de Magento frontend. Deze frontend bestaat inmiddels een aantal jaar en wordt veel gebruikt. Hyvä is vele malen sneller dan de standaard Magento front-end. Hyvä bevat weinig Javascript, waardoor onderhoud minder complex en tijdrovend is en de site sneller reageert. Hyvä heeft dan ook een bovengemiddeld goede Google Page Speed. Doordat werken met Hyvä lijkt op werken met de standaard Magento front-end blijven veel Magento features beschikbaar. Veel belangijke plugins zij al compatible met Hyvä.
Voordelen: Hyvä is snel en scoort zeer goed op Google Core Web Vitals. Headless Magento is vooral geschikt voor webshops die veel verschillende frontends gebruiken (denk hierbij bijvoorbeeld aan een fashion webshop die naast een webshop ook een mobiele app en een smartwatch app heeft), of waarbij Magento slechts een (klein) onderdeel is van het e-commerce systeem.
Nadelen: hoewel veel plugins compatible zijn met Hyvä, zijn ze dat nog niet allemaal.
Voor de meeste van onze klanten is Hyvä de beste oplossing: het combineert een goede performance met een goede onderhoudbaarheid en lagere kosten.
Welke oplossing voor jouw shop geschikt is hangt natuurlijk helemaal af van je webshop. Benieuwd welk e-commerce platform het best past bij jouw wensen en doelen? Onze Solution Specialisten denken graag met je mee. Happy to help.
Plan een Teams call