// online marketing

Google stopt met indexeren van niet-mobielvriendelijke sites per 5 juli 2024

Vanaf 5 juli 2024 verandert Google zijn indexeringsbeleid: websites die niet goed werken op mobiele apparaten worden niet langer geïndexeerd. Een logische vervolgstap in het beleid van Google. Maar wel een die het groeiende belang van mobielvriendelijkheid benadrukt. Het is dus belangrijk dat je hier rekening mee houdt. Zo kun je je online zichtbaarheid behouden.

Waarom mobielvriendelijkheid belangrijk is

De groei van mobiel internetgebruik

Het aantal gebruikers dat via mobiele apparaten websites bezoekt blijft stijgen. Niet zo gek, want veel organisch bezoek komt voort uit zoekmachines, en zoeken doen je klanten het meest op de computer die ze altijd bij zich hebben: hun telefoon. Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de internetbezoekers een mobiel apparaat gebruikt. Voor sommige van onze klanten is dit zelfs al boven de 80%. Een grote meerderheid van je potentiële klanten bezoekt je website of webshop dus waarschijnlijk via een mobiele telefoon of tablet.

SEO en gebruikerservaring

Google heeft altijd de nadruk gelegd op gebruikerservaring (UX / User Experience) als een van de belangrijkste rankingfactoren. Als een gebruiker op zijn mobieltje een site bezoekt die mobielvriendelijk is dan resulteert dat in een lager bouncepercentage en een hogere gebruikersbetrokkenheid. Dit zijn signalen die Google gebruikt om te bepalen hoe relevant en waardevol je website is. Belangrijk dus om rekening mee te houden.

Wat betekent dit voor je website of webshop?

Technische eisen voor mobielvriendelijkheid

Om te voldoen aan Google’s nieuwe richtlijnen, moet je website aan verschillende technische criteria voldoen. Hier volgen er een paar:

  • Responsive design: de lay-out van je website moet zich automatisch aanpassen aan verschillende schermformaten en resoluties.
  • Snelheid van de site: snelle laadtijden zijn cruciaal voor zowel UX als SEO. Denk aan caching, geoptimaliseerde afbeeldingen, gebruik caching niet teveel JavaScript.
  • Toegankelijkheid: je moet de site goed op mobiel kunnen gebruiken. Tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen, en navigatie-elementen moeten eenvoudig te gebruiken zijn op kleinere schermen. Knoppen moeten voldoende tussenruimte hebben om eenvoudig te klikken.

Google stopt met Indexeren van niet-mobielvriendelijke sites per 5 juli 2024

Voorbereiden op de verandering

Audit van je huidige website

Laat een audit uit van uw huidige website of webshop uitvoeren, om te identificeren waar verbeteringen nodig zijn. Voor onze klanten doen wij dit kosteloos.

Voer verbeteringen door

Implementeer de nodige wijzigingen. Na de audit prioriteren wij samen met jou de werkzaamheden. Daarna voeren wij deze door.

Continue monitoring

Mobielvriendelijkheid is, net als SEO, geen eenmalige inspanning. Blijf de prestaties van je website regelmatig monitoren en pas aan waar nodig. Analyseer omgang van gebruikers met je mobiele site en maak verbeteringen op basis van hun gedrag. Wij helpen hier graag bij.

Conclusie

De aankomende verandering in Google’s indexering laat zien hoe belangrijk mobielvriendelijkheid is. Door ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de technische vereisten en best practices volgt, behoud je je positie in de zoekresultaten en bied je je bezoekers ook een goede gebruikerservaring. En dat leidt tot meer tevreden klanten en een hogere conversie.

Vragen? Wij helpen graag.

Ben je benieuwd hoe je website of webshop beter kan scoren in Google? Bel, mail of maak direct een afspraak met Joost van Veen, onze Chief Nerd.

Plan een gratis adviesgesprek