Google Shopping bestaat eigenlijk al een paar jaar, maar de laatste tijd wordt er steeds meer gebruik van gemaakt. Bij Google Shopping kun je als consument op een bepaald product zoeken. Je krijgt dan een overzicht van verschillende aanbieders te zien, met de prijzen er al bij. Op die manier kun je handig vergelijken.
Maar voor webshop-eigenaren is Google Shopping ook een uitkomst. Doordat de prijzen er al bij vermeld worden, en men heel gemakkelijk door kan klikken (als een klant op het product klikt, komt het gelijk op de desbetreffende webpagina terecht waar de klant het product ook kan bestellen), wordt de kans groter dat het product ook direct gekocht wordt.
Om als verkoper van Google Shopping gebruik te maken, heb je een paar dingen nodig. Als eerste: een datafeed. Dat is een bestand met gegevens over je producten. Google raadt zelf aan zoveel mogelijk gegevens te verstrekken. Dat kan informatie zijn over kleur, prijs, productcode, maat en nog veel meer. Je kunt dit zelf maken, maar je kunt het ook laten doen. Ten tweede heb je een Google Merchant account nodig, waarmee je de datafeed inlaadt. Als laatste een Google AdWords account, waar je de shopping campagne in maakt. Het is hierbij wel belangrijk dat je zelf de eigenaar bent van de webshop waarop de producten verkocht worden.
Google heeft het zo geregeld dat je alleen betaalt voor deze dienst als consumenten ook daadwerkelijk doorklikken naar jouw webshop. Ook hebben ze een paar tips gegeven voor verkopers die gebruik maken van de Shopping dienst. Zo adviseren ze onder meer dat je je product zo nauwkeurig mogelijk beschrijft (als je muurverf verkoopt, schrijf dan ook muurverf en niet gewoon verf) en dat je webshop mobiel bereikbaar is.
Direct beginnen met rendabele internet marketingstrategie? Of zoek je eerst advies? We helpen graag. We zijn te bereiken op +31 172 603 130. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook.
Plan een meeting